Το αντρικό προνόμιο στην εκπαίδευση

Είναι σχεδόν κοινότοπη η παραδοχή πως η εκπαίδευση λειτουργεί πολλαπλασιαστικά: το δικαίωμα στην εκπαίδευση διευκολύνει την απόλαυση όλων των δικαιωμάτων και των ελευθεριών ενώ αντίθετα όλα τα δικαιώματα υπονομεύονται όταν το δικαίωμα στην εκπαίδευση παραβιάζεται. Υπό αυτό το πρίσμα, ο αποκλεισμός των κοριτσιών από τη μάθηση αποτελεί ένα διαρκές έγκλημα κατά της ανθρωπότητας και υπονομεύει όχι μόνο το μέλλον των ίδιων των αποκλεισμένων κοριτσιών αλλά και τις προοπτικές για έναν κόσμο με περισσότερη ελευθερία και ασφάλεια. Έτσι πρέπει να δούμε κάθε πρακτική που επιβάλλει ή ανέχεται βία και διακρίσεις μέσα στο σχολείο και γύρω από αυτό. Και είναι δυστυχώς πολλές αυτές οι πρακτικές, σύμφωνα με την έκθεση της Διεθνούς Αμνηστίας «Ασφαλή Σχολεία: δικαίωμα κάθε κοριτσιού». Η συγκεκαλυμμένη επιβολή διδάκτρων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (αν και απαγορεύεται ρητά από μια σειρά διεθνών συμβάσεων) είναι συνήθης και πλήττει κατεξοχήν τα κορίτσια. Η  σεξουαλική βία και ο φόβος του βιασμού στους δρόμους, μάστιγα της Αφρικής, κλείνει τα κορίτσια στους τοίχους του σπιτιού. Οι στρατιωτικοί έλεγχοι (όπως στα Κατεχόμενα Παλαιστινιακά Εδάφη) αποτελούν σαφέστατη παρεμπόδιση των μαθητών να φτάσουν στο σχολείο τους. Ο πόλεμος οδηγεί τα παιδιά μαζικά εκτός σχολείου (στο Ιράκ το εκπαιδευτικό σύστημα καταρρέει: 30% των παιδιών πήγαν σχολείο το 2006 έναντι 75% της προηγούμενης χρονιάς). Ο φονταμενταλισμός στοχοποιεί αποκλειστικά τα κορίτσια και χτίζει μια κοινωνία τρόμου και απόλυτου αποκλεισμού. Η παρενόχληση και η βία από συμμαθητές ή δασκάλους αποτελεί ενδημικό φαινόμενο σε πολλές χώρες, χώρες όχι μόνο του Τρίτου Κόσμου αλλά και ανεπτυγμένες. Στις τελευταίες ανθεί και η βία της τεχνολογίας, όπως η απειλή της έκθεσης μέσω του διαδικτύου.

Οι επιπτώσεις του εκπαιδευτικού αποκλεισμού δεν είναι εύκολο να προσμετρηθούν. Δε διαιωνίζεται μόνο η αμάθεια, πλήττεται ακόμα η υγεία των κοριτσιών και της ευρύτερης κοινότητας. Η Παγκόσμια Εκστρατεία για την Εκπαίδευση εκτιμά πως μια οικουμενική πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα απέτρεπε 700.000 μολύνσεις από AIDS κάθε χρόνο. Κυρίως όμως διαιωνίζεται ο φαύλος κύκλος της βίας καθώς το σχολείο αντικατοπτρίζει την ευρύτερη κοινωνία. Μπορεί να προετοιμάζει και να αναπαράγει κάθε μορφή βίας που υφίστανται οι γυναίκες κατά τη διάρκεια της ζωής τους, βία σωματική, σεξουαλική ή ψυχολογική. Η ατιμωρησία της σχολικής βίας διδάσκει πως η βία κατά των γυναικών είναι αποδεκτή. Από την άλλη, το σχολείο του αποκλεισμού τροφοδοτεί την κοινωνία με εργατική δύναμη έτοιμη προς εκμετάλλευση. Είναι άραγε άσχετο το γεγονός ότι, ενώ οι γυναίκες αποτελούν τον μισό παγκόσμιο πληθυσμό, κερδίζουν μόλις το 1/10 του παγκόσμιου εισοδήματος και κατέχουν μόλις το 1/100 του παγκόσμιου πλούτου; Με την έννοια αυτή, οι εκπαιδευτικές ανισότητες και οι αποκλεισμοί αποτελούν μια από τις μεγαλύτερες απειλές κατά της πλανητικής ισορροπίας.

Εφημερίδα Ιδιωτικός Εκπαιδευτικός

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s