Βουλή(σεις) Εφήβων

Σημαντική είναι η πρωτοβουλία του Συνηγόρου του Παιδιού να συγκροτήσει Ομάδα Εφήβων Συμβούλων για να πληροφορείται τις  απόψεις των παιδιών για θέματα που τα αφορούν. Παρόμοιες ομάδες συμβούλων λειτουργούν άλλωστε σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Τα 20 μέλη της ομάδας θα κληρωθούν από όσους εφήβους εκδηλώσουν ενδιαφέρον. Ομοίως και τα 2 μέλη από ειδικές κατηγορίες (μετανάστες, πρόσφυγες, μειονοτικές ομάδες, έφηβοι με αναπηρίες, έφηβοι που διαμένουν σε ιδρύματα, στέγες φιλοξενίας ή ανάδοχες οικογένειες). Η πρωτοβουλία δίνει βήμα στους εφήβους να μιλήσουν οι ίδιοι για τα δικαιώματά τους και τροφοδοτεί τον Συνήγορο με πρωτογενές υλικό για τις παρεμβάσεις του. Η δέσμευση που αναλαμβάνουν οι έφηβοι να συμμετέχουν τακτικά στις εργασίες της Ομάδας για 2 χρόνια αποτελεί θετικό δείγμα για τη σοβαρότητα της προσπάθειας. Τα παιδιά αντιμετωπίζονται ως φορείς δικαιωμάτων και υποχρεώσεων. Λαμβάνουν το λόγο σε κλειστές συναντήσεις, χωρίς τους παραμορφωτικούς φακούς της επισημότητας και της δημοσιότητας. Τίθεται σε κίνηση μια διαρκής διαδικασία ανατροφοδότησης και οι έφηβοι σύμβουλοι ελπίζεται πως θα μιλήσουν χωρίς διαμεσολαβητές, με τη δική τους φωνή, δηλαδή της πιο βουβής ως τώρα ομάδας. Πολύ θετικό είναι ότι επελέγη η κλήρωση αντί της άνωθεν επιλογής ή της εκλογής. Με τον τρόπο αυτόν αναχαιτίζεται κάθε τάση κηδεμόνευσης ή ανάδειξης μαθητοπατέρων. Ένα σημείο μόνο θα χρειαστεί ιδιαίτερη μέριμνα. Έφηβοι υπάρχουν και εκτός σχολείου (ανήλικοι εργαζόμενοι, παιδιά που άφησαν το σχολείο) και πρέπει να εμπλακούν στη διαδικασία. Άρα οι έφηβοι σύμβουλοι δεν θα πρέπει να αναζητηθούν μόνο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αλλά και εκτός αυτής.

Η πρωτοβουλία αυτή βρίσκεται στον αντίποδα της Βουλής των Εφήβων. Έχουμε και άλλοτε αναφερθεί στην επίφαση διαλόγου που αποτελεί πλέον αυτός ο θεσμός, παρά τις καλές προθέσεις που συνόδευαν τη δημιουργία του. Προβάλλεται ως εκπαιδευτική προσομοίωση του Κοινοβουλίου αλλά δεν ισχύουν οι βασικές αρχές αντιπροσώπευσης. Δεν απευθύνεται στο σύνολο των  εφήβων αλλά μόνο σε όσους φοιτούν στο Λύκειο. Οι «βουλευτές» επιλέγονται άνωθεν, αφού δηλαδή προηγουμένως υποβάλουν τις ιδέες τους προς έγκριση με τη μορφή γραπτής έκθεσης ιδεών. Το αποτέλεσμα γεννά μελαγχολικές σκέψεις: οι έφηβοι εισέρχονται για πέντε ημέρες στον κόσμο των μεγάλων και ως επί το πλείστον τον λόγο των μεγάλων αναπαράγουν. Ντύνονται τον βουλευτικό μανδύα της σοβαροφάνειας και στις περισσότερες ομιλίες τους κυριαρχεί η τηλεοπτική κοινοτοπία, ενώ απουσιάζει η φαντασία, το νέο, η ουσιώδης διεκδίκηση. Εντέλει, η διαδικασία και ο χώρος φαίνεται πως υποβάλλουν ή επιβάλλουν στους εφήβους βουλευτές να πουν όσα θεωρούν πως περιμένουμε να ακούσουμε.

Γνωρίζουμε πως ο Πρόεδρος της Βουλής αναζητά τρόπους για την καλύτερη λειτουργία του Κοινοβουλίου. Παράλληλα, ας εξετάσει και την εκ βάθρων αναμόρφωση της Βουλής των Εφήβων ή, ακόμα καλύτερα, την κατάργηση των «τσικό» της Βουλής.

Δημοσιεύτηκε στα ΝΕΑ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s