Η Αρχιεπίσκοπος και η υπουργός

Margot_Kaessmann_BM_907966gΕπικεφαλής της Προτεσταντικής Εκκλησίας στη Γερμανία είναι για πρώτη φορά γυναίκα και μάλιστα χωρισμένη μητέρα τεσσάρων παιδιών. Μια τέτοια επιλογή όχι μόνο δεν προκαλεί τα ήθη αλλά θεωρείται ότι ίσως φέρει ανάσχεση της διαρροής των πιστών. Αυτή η διαρροή σχετίζεται με την αύξηση της ετήσιας εισφοράς, του θρησκευτικού φόρου, αφού η εκκλησία συντηρείται από τις εισφορές των πιστών, δεν είναι κρατικοδίαιτη. Ας σημειωθεί ότι η ίδια η εκκλησία ανακοίνωσε επισήμως –αποθέωση διαφάνειας- πως 160.000 άνθρωποι ζήτησαν να διαγραφούν από τους καταλόγους το 2008, έναντι 130.000 το 2007. Τι να πρωτοσχολιάσει κανείς; Δυστυχώς, ούτε μία αναλογία δε μπορεί να βρεθεί με τα εν Ελλάδι ισχύοντα.
Ας μείνουμε στο θέμα του φύλου. Η επιλογή μιας γυναίκας με ιδιαίτερη ευφράδεια και ισχυρή δημόσια παρουσία δεν είναι μόνο θέμα «εκκλησιαστικού μάρκετινγκ». Φανερώνει επίσης ότι ο «σκανδαλισμός» δεν προκαλείται από την προσαρμογή στη ζωντανή πραγματικότητα και τις ανάγκες της. Αντίθετα, είναι η «Ηθική της ηθικολογίας» που προκαλεί σκανδαλισμό και κρύβει σκάνδαλα. Το γνωρίζουν αυτό οι εκκλησιαστικοί οργανισμοί, τόσο στην Εσπερία όσο και εδώ. Ο αποκλεισμός των γυναικών, ακόμα και από ρόλους που δε σκοντάφτουν σε δογματικά ασυμβίβαστα, στέλνει λάθος μηνύματα και αναιρεί το χριστιανικό «ουκ ένι άρσεν και θήλυ».
tina-bribiliΤην ίδια ώρα, κυριακάτικο ταμπλόιντ κάνει «πρώτο θέμα» την Υπουργό Περιβάλλοντος: «Ενώ η Τίνα κάνει πασαρέλα οι οικοπεδοφάγοι οργιάζουν στα καμένα». Πολλοί συσχετίζουν την επίθεση με τα κατασκευαστικά συμφέροντα των ιδιοκτητών της εφημερίδας. Ανεξαρτήτως ερμηνείας, τα υπαινικτικά σχόλια για την εμφάνιση και τις προσωπικές επιλογές της υπουργού δε θα γίνονταν αν ήταν άντρας και ιδίως από πολιτικό τζάκι. Ο υφέρπων σεξισμός δείχνει πόσο απέχουμε από μια δημοκρατία της πλήρους ισότητας. Στη χώρα μας υπάρχει μια γυάλινη οροφή στην εξέλιξη των γυναικών. Και μολονότι αποτιμάται θετικά η είσοδος περισσότερων γυναικών στην κυβέρνηση, το μεγάλο ζητούμενο είναι άλλο: η σταδιακή άρση των αόρατων φραγμών που κρατούν τις γυναίκες μακριά από θέσεις λήψης αποφάσεων. Η διαδικασία αυτή απαιτεί πολλές, μικρότερες αλλά δυσκολότερες, μάχες.
Από την άλλη, είμαστε πολύ κοντά στην ανάδειξη γυναίκας στην θέση του επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης και μελλοντικού διεκδικητή της πρωθυπουργίας. Θετική εξέλιξη, υπό μια διευκρίνιση: όπως ακριβώς δεν μπορεί το φύλο να αποτελεί λόγο αποκλεισμού, έτσι δεν μπορεί να αποτελεί και λόγο επιλογής, αν δε συνοδεύεται από ουσιαστικό λόγο και έργο. Η νέα γερμανίδα Αρχιεπίσκοπος, διαβάζουμε, έχει στο ενεργητικό της πλούσιο ποιμαντορικό έργο. Κάνει μαχητικά σχόλια για κάθε πολιτικό ή κοινωνικό ζήτημα, δραστηριοποιείται στο ζήτημα της οικουμενικής συνεννόησης και στο πρόβλημα της φτώχειας στις πλούσιες κοινωνίες. Με άλλα λόγια, δεν είναι όλα θέμα μάρκετινγκ.

Advertisements

4 thoughts on “Η Αρχιεπίσκοπος και η υπουργός

  1. Κι εμείς εδώ αν βάζαμε γυναίκα επικεφαλής σε κάποιο εκκλησιαστικό πόστο, έτσι «ψύχραιμοι» θα ήμασταν. Εδώ μια κοπέλα είπε να γίνει ψάλτης και το πιο light που ακούστηκε ήταν «666, αντίχριστος, αυτά είναι πράγματα του διαβόλου» και διάφορα άλλα τρυφερά…

    Καλημέρα, καλή εβδομάδα και καλό μήνα. Πολύ μου άρεσε το σημερινό άρθρο 🙂

    1. Αγαπητή Μαρία,

      στην εκκλησία μας υπάρχουν και γυναίκες ψάλτισσες. Σαν ιερείς όμως, δεν θα μπορούσα να διανοηθώ να υπάρξει γυναίκα ιερέας για πολλούς λόγους. Ο πρώτος και κυριότερος αναφέρεται από τον Απόστολο Παύλο και σε παραπέμπω να διαβάσεις την διδασκαλία του. Θα εντοπίσεις αρκετές νουθεσίες που είναι αντίθετες με ό,τι πιστεύει ότι ο περισσότερος κόσμος. Θα μου πείς βέβαια, ό,τι πιστεύουν οι πολλοί, αυτό έίναι και το σωστό. Όμως δεν είναι έτσι. Ο Χριστός είπε μερικά απλά: 1) Όποιος θέλει οπίσω μου ελθεί 2) ο δρόμος της σωτηρίας είναι στενός και με πολλές θλίψεις ενώ ο δρόμος της αμαρτίας είναι μεγάλος και πλατύς.

      ΄Δεν θέλω να σου πώ περισσότερα. Αν είσαι Χριστιανή, διάβασε με επιμέλεια την διδασκαλά του Χριστού και πιστεύω ότι θα αναθεωρήσεις. Εκτός και αν θεωρείς τον Χριστό ξεπερασμένο, οπότε και παύει η συζήτηση

  2. Κε Παπαϊωάννου, μου άρεσε το άρθρο σας. Πλην όμως είμαι Ορθόδοξος, και παρά τα πολλά αρνητικά σχόλια που ακούστηκαν και θα ακούγονται για την τοπική μας Εκκλησία, εν τούτοις δηλώνω, ότι προσπαθώ άλλοτε πετυχημένα και άλλοτε αποτυχημένα να γίνω καλύτερος Χριστιανός. Δεν καταβάλλω συνδρομή στην εκκλησία μας, εξομολογούμαι δωρεάν, και παρακολουθώ την Θεία Λειτουργία χωρίς να καταβάλλω τον οβολό μου.
    Για να μην με παρεξηγήσετε, δεν έχω τον στόχο να σας επιτεθώ. Άλλωστε ο Θεός (αν τον πιστεύετε) επέλεξε να υπάρχει το αυτεξούσιο στον άνθρωπο. Επομένως γιατί να κάνω υποδείξεις, σχολιασμούς κλπ??
    Θέλω μόνο να θέσω ορισμένα ερωτήματα και δεν περιμένω να μου απαντήσετε (όχι γιατί δεν έχετε άποψη αλλά γιατί είναι δικαίωμα σας). Πριν να διαβάσετε τα ερωτήματα, λάβετε υπόψη ότι θεωρώ λάθος τον προτεσταντισμό, καθολικισμό και πολλές άλλες αιρέσεις όπως τις αποκαλούμε. Είμαι Ορθόδοξος Χριστιανός. Απλά και λιτά. Και χωρίς να μου κοστίζει τίποτα παρά τις όμορφες εμπειρίες που μου έχει προσφέρει απλόχερα.
    Ερώτημα 1ο: Αν ένα μεγάλο ποσοστό των καθηγητών και δασκάλων, κάνει λάθος την δουλειά του, τότε μήπως πρέπει να καταργήσουμε τον θεσμό; Μήπως πρέπει να αφήσουμε τα παιδιά να μαθαίνουν μόνο από τους γονείς, το internet, και την τηλεόραση; Φυσικά, θα συμφωνήσετε, ότι όπως έχουν διαλυθεί οι οικογένειες, και τα παιδιά έχουν παραδοθεί στην τηλεόραση και στο internet, τότε ΟΧΙ.
    Ερώτημα 2ο: Συμφωνείτε ή διαφωνείτε ότι η απόρριψη των πάλαι πότε πεποιθήσεων περί θρησκείας, πατρίδας, οικογένειας, έχει συντελέσει στην διάλυση των οικογενειών και στην άνθηση τάσεων αύξησης της τρομοκρατίας, καταθλίψεων, απώλεια εθνικής ταυτότητας σε συνδυασμό με την ανεύρεση της ευρωπαϊκής πολυπολιτισμικής ταυτότητας κλπ??
    Που θέλω να καταλήξω:
    Δυστυχώς ζούμε μια αδιαφορία για τον διπλανό μας. Δεν μας νοιάζει αν έχει που την κεφαλή κλίναι. Δεν μας ενδιαφέρει να κάνουμε καμάκι στην γυναίκα του φίλου μας και το χειρότερο, αν το κάνουμε, υπάρχει πιθανότητα η γυναίκα του φίλου μας να τον απατήσει!! Επομένως έχουμε φτάσει στην θεοποίηση του εγώ μας. Οι υπόλοιποι, απλά μας καλύπτουν εκτακτες ανάγκες. Εκτακτη ανάγκη να μας κάνουν παρέα, έκτακτη ανάγκη να μας δανείσουν ή να μας κεράσουν, έκτακτη ανάγκη να μας κρατήσουν λίγο το παιδί μας κλπ.
    Πιστεύω ότι συμφωνείς σε γενικές γραμμές. Απλά σου τα λέω γιατί, πρέπει να σε στηρίξω ηθικά όταν θα πρέπει να λες όχι στην υπέρβαση των ηθικών ορίων.
    Φιλικά

    Κωνσταντίνος (Οικονομολόγος-Εκπαιδευτικός-Πολύτεκνος. MSc σε μάρκετινγκ και επικοινωνία και με πολύχρονη εμπειρία σε μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις και σε θέσεις κλειδιά). Σου ανέφερα μέρος των ιδιοτήτων μου, για να μην πέσεις στην παγίδα να σκεφτείς, με την κοσμική λογική, ότι είμαι ένα άσημο ανθρωπάκι της διπλανής πόρτας που έχει πάθει θρησκευτικό παροξυσμό.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s