Τα Ζωνιανά του Αγίου Παντελεήμονα

Ένα εφιαλτικό σενάριο κυκλοφορεί το τελευταίο διάστημα: στην περιοχή του Αγίου Παντελεήμονα, θα έχουμε, λέγεται νεκρό και μάλιστα Έλληνα. Το διαδίδουν ηλεκτρονικές γραφίδες, το ανακυκλώνουν επώνυμοι και ανώνυμοι «σχολιαστές».

Σαν έτοιμο από καιρό, στήνεται μπροστά μας το σκηνικό μιας κραυγαλέας προβοκάτσιας. Ανήμποροι παρακολουθούμε το χρονικό ενός προαναγγελθέντος πογκρόμ. Αφού η περιοχή έγινε η μεγάλη κατηφόρα όπου κυλάνε όσοι περισσεύουν, αφού αφέθηκε να βουλιάξει σε μια ανθρωποθάλασσα αθλιότητας, έρχεται τώρα η αναπότρεπτη συνέχεια. Ομάδες ρατσιστικής βίας, με την ανοχή (αν όχι την υποστήριξη, όπως καταγγέλλεται) τμημάτων του κρατικού μηχανισμού, επιβάλλουν ένα ιδιότυπο άβατο. Η ελευθερία μετακίνησης και συνάθροισης, ακόμα και οι απλές καθημερινές δραστηριότητες, υπόκεινται στον έλεγχο ενός «στρατού κατοχής» ο οποίος παρουσιάζεται σαν «απελευθερωτική» δύναμη επικαλούμενος την αγανάκτηση των κατοίκων.

Οι ρατσιστικές συμμορίες κινούνται πλέον προς την πλατεία Αττικής σπέρνοντας βαριά τραυματισμένους μετανάστες. «Απελευθερώνουν» κι άλλες περιοχές. Επιδιώκουν να κυριαρχήσουν στο κέντρο με την ένοπλη παρουσία τους, όπως με ωμό και απεχθή τρόπο εξήγγειλε κρώζοντας ο αρχηγός τους από τηλεόρασης. Αν μέχρι πρόσφατα απλώς οσφραινόμασταν το ακροδεξιό μόρφωμα, τώρα είναι ορατό στους δρόμους της Αθήνας.

Δεν υπάρχουν λοιπόν περιθώρια για υπεκφυγές. Όπως δεν υπάρχουν και συνταγές για εύκολες λύσεις. Όσοι τις υποστηρίζουν, υπαινίσσονται κάποια «τελική λύση» χωρίς να την ονοματίζουν. Κάθε σοβαρή προσέγγιση αντίθετα είναι δύσκολη, μακροχρόνια και περιλαμβάνει τρία επίπεδα.

Πρώτον, ευρεία αστυνόμευση. Το ζήτημα ασφάλειας είναι οξύτατο και όποιος το υποτιμά σπέρνει ανέμους. Προσοχή όμως, η ασφάλεια δεν είναι μονόπλευρη. Δεν αρκεί η καταστολή της ημεδαπής και αλλοδαπής παραβατικότητας χωρίς παράλληλη αμείλικτη πάταξη της ρατσιστικής βίας και εξάρθρωση των ομάδων που διαπράττουν καθημερινά εγκλήματα του κοινού ποινικού δικαίου υποδυόμενοι τους αγανακτισμένους κατοίκους. Απαιτείται συστηματική δίωξη του οργανωμένου ακροδεξιού υποκόσμου από ειδική υπηρεσία της αστυνομίας, όπως γίνεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Αυτό προϋποθέτει ανίχνευση του πλέγματος που συνδέει τις ρατσιστικές ομάδες με τον χώρο της νύχτας και τους ρατσιστικούς θυλάκους στους κόλπους της ΕΛΑΣ. Η διατρανούμενη αποφασιστικότητα της νέας ηγεσίας του αρμόδιου υπουργείου πρέπει να στραφεί κι εκεί.

Το δεύτερο επίπεδο είναι η οργανωμένη κοινωνική πολιτική. Η ασφάλεια δεν είναι θέμα μόνο αστυνόμευσης και είναι μάταιο να ελπίζουμε ότι μπορεί η ΕΛΑΣ να αναπληρώσει τα κενά του κράτους πρόνοιας. Περιοχές σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης έχουν ανάγκη από αντίστοιχες πολιτικές, βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες. Η αποδιάρθρωση των δομών πρόνοιας σε αυτές τις περιοχές κοστίζει πολλαπλά και το κρυφτό που παίζουν οι δημοτικοί μας άρχοντες πίσω από την επίκληση αναρμοδιότητας μόνο θλίψη προκαλεί.

Ο Άγιος Παντελεήμονας δεν έφτασε στο σημερινό σημείο επειδή κάποιο σατανικό σχέδιο έστειλε ξαφνικά εκεί χιλιάδες εξαθλιωμένων. Η περιοχή νοσεί επί δεκαετίες. Η κοινωνική και οικονομική ζωή αποσαθρώθηκε σταδιακά. Η τρέχουσα ωραιοποίηση του παρελθόντος είναι αποπροσανατολιστική γιατί αποσιωπά αυτή την σταδιακή εγκατάλειψη.

Απολύτως αναγκαίο είναι λοιπόν και το τρίτο επίπεδο, η επανάκτηση του δημόσιου χώρου στο κέντρο. Και αυτό δε σημαίνει βέβαια την αντιπαράθεση «χουλιγκάνων» με διαφορετικό πρόσημο, δε σημαίνει να έρθουν «απελευθερωτές» από τα Εξάρχεια να εκτοπίσουν τους σημερινούς κυρίαρχους. Σημαίνει να άρει τα άβατα η παρουσία των Αθηναίων, ζωντανεύοντας τομείς δραστηριότητας που ατρόφησαν.

Όσο αυτό δε συμβαίνει, στο κέντρο της πόλης θα κυκλοφορεί ανενόχλητο το τέρας που τρέφεται από το φόβο και δημιουργεί νεκρές ζώνες. Όμως σε μια δημοκρατία δεν μπορεί να υπάρχουν εξαιρέσεις από τη νομιμότητα. Γι’ αυτό και δεν μπορούμε να ανεχόμαστε κανενός είδους άβατα.

Advertisements

10 thoughts on “Τα Ζωνιανά του Αγίου Παντελεήμονα

  1. Κανένας νοήμων άνθρωπος δεν θα μπορούσε να διαφωνήσει ακόμα και με τα σημεία στίξης αυτού του κειμένου. Αλλά γιατί Ζωνιανά; Τι σχέση έχει το ένα «άβατον» με το άλλο; Θέλω να πω τι σχέση έχει ένα απομωνομένο, εγκατελειμένο χωριό με μια παραβατική συμπεριφορά αιώνων λαογραφικού σχεδόν ενδιαφέροντος, με τις απαγορευμένες από τον τρόμο και την ανέχεια γωνιές της Αθήνας; Επί πλέον, τι σχέση έχει μια κατάσταση που ήρθε σαν αποτέλεσμα της άγριας εκμετάλευσης δισεκατομμυρίων ανθρώπων που όλοι μας όχι μόνο αποδεχόμαστε αλλά καθημερινά απολύτως συνειδητά στηρίζουμε (κι ας κάνουμε τις παρθένες!), με ένα χωριό που απλώς γράφει στα παλιά του τα παπούτσια μια από τις αμετρητες παράλογες απαγορεύσεις που σκοπό άλλο δεν έχουν από το να μετρήσουν μέχρι που μπορέσει να φτάσει για τον άνθρωπο η έννοια «επιτρεπτόν»; Τι σχέση έχει μια κατάσταση που παράγει ανθρώπινα σκουπίδια κατά εκατομμύρια με μια χούφτα «γραφικών παραβατών»; Δεν νιώθεις πως εξισώνοντάς τα εξομειώνεις το έγκλημα (προσφυγοποίηση) με το πταίσμα (παραβατικότητα);

    1. Απολύτως αφαιρετικός ο τίτλος, η μεταφορά χρησιμοποιείται απλώς για του αβάτου το αληθές. Προφανώς και δεν έχουν πλήρεις αναλογίες οι δυο περιπτώσεις και ισχύουν οι επιφυλάξεις σας. Από την άλλη, τα Ζωνιανά δεν είναι μια κλειστή κοινότητα απλώς λαογραφικού ενδιαφέροντος. Είναι εκεί συμπυκνωμένη όλη η παραδοσιακή παθογένεια και η εγκληματογόνος λεβεντογέννα διαπλοκή με πρωθυπουργικούς συμβούλους – φίλους ναρκεμπόρων, καλπονοθείες, βία τύπου Σικελίας κλπ. Η στάση του κράτους απέναντι σε αυτά έχει κι εκεί στοιχεία συνενοχικής αδυναμίας. Κατά τα λοιπά, δεκτές οι παρατηρήσεις

  2. Οταν δειτε τα αποτελεσματα της καλπης τοτε θα λετε για το αυγο του φιδιου, αλλα δυστυχως το κακο θα εχει γινει.

    1. «Οταν δειτε τα αποτελεσματα της καλπης τοτε θα λετε για το αυγο του φιδιου, αλλα δυστυχως το κακο θα εχει γινει.»
      Κατά λέξη συμφωνώ, άρα προς τι η υφέρπουσα μομφή (αν ορθώς αντιλαμβάνομαι) για καθυστερημένα αντανακλαστικά; Μάλλον αλλού απευθύνεται το σχόλιό σας.

  3. Αγαπητέ Κωστή

    Συμφωνώ απόλυτα με το άρθρο σου και κυρίως στο ότι η εγκατάλειψη των περιοχών αυτών έγινε σταδιακά και η ωραιοποίηση του παρελθόντος λειτουργεί αποπροσανατολιστικά. Δεν ξέρω αν ο Στ. Φασουλής θυμάται τα γιασεμιά και το κοκκινιστό της κυρίας τάδε, αλλά εγώ θυμάμαι στο σχολείο παιδία από εκείνη την γειτονιά και ξέρω ότι ήδη από τα μέσα του 80 -χωρίς τους μετανάστες- ήταν ζόρικα. Πρόσφατα συμμαθητής μου από το σχολείο που μεγάλωσε εκεί, μου ανάφερε ότι οι μισοί του φίλοι από την γειτονία του έχουν πεθάνει από ναρκωτικά. Είναι πολύ σκληρή δήλωση από έναν άνθρωπο 40 χρόνων. Για αυτόν τον λόγο άλλωστε εγκαταστάθηκαν εκεί οι μετανάστες. Νομίζω ότι -αν και αργά κατά την γνώμη μου- πρέπει να ασχοληθούν και κάποιοι άλλοι σοβαρά με το μεταναστευτικό εκτός από τους ακροδεξιούς. Οι μετανάστες έχουν την δυνατότητα να αναβαθμίσουν μία ούτως ή άλλως υποβαθμισμένη περιοχή. Η ζωντάνια που φέρουν σε μία περιοχή μπορεί να λειτουργήσει αναζωογονητικά στις γερασμένες συνοικίες όπου οι μαύρες πολυκατοικίες και οι ανήμποροι συνταξιούχοι είναι ο κανόνας. Είναι σίγουρο ότι ο άνθρωπος που αφήνει πίσω την χώρα του ΘΕΛΕΙ μία καλύτερη ζωή. Το θέμα είναι να τον βοηθήσεις να το επιτύχει. Αν τον βοηθήσεις θα στο ανταποδώσει. Τα οφέλη είναι πολλαπλά οικονομικά και κοινωνικά και παίρνει σελίδες αναλύσεων. Θα ήθελα όμως να σταθώ ιδιαίτερα στο θέμα της κουλτούρας: ότι ενδιαφέρον έχει προκύψει στην ιστορία του πολιτισμού έχει γίνει από την ανάμειξη διαφορετικών πολιτισμών. Τι θα ήταν πολιτιστικά η Αμερική χωρίς το μπλουζ και την τζαζ ; Ούτε να το σκέφτομαι !

    1. Χωρίς να υποβαθμίζω ούτε κατ’ ελάχιστο τα προβλήματα της συνύπαρξης, την ανασφάλεια, την παραβατικότητα, την εγκατάλειψη δεν έχω κατά τ’ άλλα να προσθέσω κάτι σε όσα λες. Πάντως, το γκέτο δε βλάπτει τους λευκούς περισσότερο από τους έγχρωμους και η ένταξη δε μπορεί να αφορά μόνο φυλετικά περιθωριοποιημένους, έχει να κάνει με όσους η φτώχεια κυρίως πετάει στη γωνία.

  4. Κοιταξε, τη διαχειριση του προβληματος -ουτως ή αλλως- η αριστερα, με τον ρολο που επιφυλαξε για τον εαυτο της, την εχει εκχωρισει στην ακροδεξια. Και αυτο δεν συνεβη τωρα αλλα απο την αρχη του φαινομενου της μεταναστευσης, οταν κλεινοντας τα ματια αρνειτο να δει πως θα εξελιχθει αυτη η κατασταση.
    Και μιλαμε για την υποτιθεμενη «μη δογματικη» αριστερα, μια πολιτικη δυναμη που ενω αυτοονομαζεται πρωτοπορα, επιλεγει να …»σωσει την ψυχη της» παιζοντας τον απλοϊκο ρολο του δικαιου και κυριως του «καλού» αδυνατωντας ομως να αναλογισθει τις συνεπειες.
    Και επειδη οπως συμβαινει με τη φυση ετσι και η πολιτικη συχαινεται το κενο την …διευθετηση των προβληματων που προεκυψαν απο τη μεταναστευση ανελαβαν να το καλυψουν οι ακροδεξιες συμοριες.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s