Ο «λογοκριμένος» Μίκης και οι Αυστριακοί

«Έκπληξη και πολλά ερωτηματικά προκαλεί η απόφαση της προέδρου της αυστριακής Βουλής, Μπάρμπαρα Πράμερ, να ματαιώσει την προγραμματισμένη για σήμερα παρουσίαση του μνημειώδους έργου «Μαουτχάουζεν» του κορυφαίου Έλληνα συνθέτη και διεθνώς γνωστού αγωνιστή της Ελευθερίας και της Δημοκρατίας, Μίκη Θεοδωράκη, στη σημερινή τελετή μνήμης των θυμάτων του Ναζισμού στην αυστριακή Εθνοσυνέλευση, με την ευκαιρία της 66ης επετείου της απελευθέρωσης του πρώην ναζιστικού στρατοπέδου συγκέντρωσης Μαουτχάουζεν».

Έτσι διαβάζω εδώ αλλά ομολογώ ότι δε μου δημιουργούνται ούτε έκπληξη ούτε ερωτηματικά. Αναμενόμενα, λογικά και δικαιολογημένα μου φαίνονται όλα. Θυμίζω ότι ο κ. Μίκης Θεοδωράκης μεταξύ άλλων είχε δηλώσει:

«Ναι, είμαι αντισημίτης και αντισιωνιστής. Αγαπώ τον εβραϊκό λαό και έχω ζήσει μαζί του, αλλά οι Αμερικανοεβραίοι κρύβονται πίσω από τα πάντα, τις επιθέσεις στο Ιράκ, τις οικονομικές επιθέσεις στην Ευρώπη, στην Αμερική, στην Ασία, οι Εβραιοαμερικάνοι βρίσκονται πίσω από τον Μπους, τον Κλίντον και πίσω από τις τράπεζες.»

Επειδή λοιπόν βλέπω ότι το διαδίκτυο είναι ήδη γεμάτο από φωνές αγανάκτησης για τη λογοκρισία σε βάρος του μεγάλου μας συνθέτη, ας σκεφτούν οι αγανακτισμένοι πώς θα αισθάνονταν οι επιζώντες και οι συγγενείς των επιζώντων από τα στρατόπεδα να τιμώνται με τη μουσική του φορέα τέτοιων απόψεων. Και εν πάσει περιπτώσει, οι οριακές δηλώσεις έχουν και οριακά αποτελέσματα. Ο εστί μεθερμηνευόμενον, ας πρόσεχε…

Advertisements

9 thoughts on “Ο «λογοκριμένος» Μίκης και οι Αυστριακοί

  1. Κάπως έτσι ο Έζρα Πάουντ ήταν χρόνια απαγορευμένος για την υποστήριξή του στη φασιστική ιδεολογία και τον Μουσολίνι, ο Βάγκνερ για τον αντισημιτισμό του, ο Σολζενίτσιν για τον αντισοβιετισμό του, ο Κούντερα για τον αναθεωρητισμό του, ο Χάιντεγκερ για το ναζιστικό παρελθόν του – και η λίστα ουκ έχει τέλος.

    Η πολιτική ορθότης είναι μια πολύ σχετική έννοια αγαπητέ Κωστή. Και επικίνδυνη, ειδικά όταν λερώνει την Τέχνη, θα μου επιτρέψεις να συμπληρώσω…

  2. Συμφωνώ μέχρι κεραίας. Έτσι οποιαδήποτε σκέψη περί απομόνωσης, λογοκρισίας ή άλλης «τιμωρητικής» αντιμετώπισης του ΜΘ για τις όποιες απόψεις του μου προκαλεί αλλεργία. Εξάλλου το έχω πολλές φορές γράψει με αφορμή τα περί δίωξης του ρατσιστικού λόγου.
    Όμως εδώ έχουμε μια μικρή αλλά σημαντική διαφορά: μιλάμε για εκδήλωση μνήμης στα θύματα του Ολοκαυτώματος. Ε εκεί μάλλον περισσεύει η μουσική παρουσία του. Εκεί η μουσική του αναπόφευκτα φέρει και τις θέσεις του γιατί η εκδήλωση έχει θέμα ακριβώς το πού οδήγησαν τέτοιες θέσεις.

  3. Να επισημάνω πάντως, πως παρακολουθώντας τη συζήτηση εδώ (http://www.youtube.com/watch?v=Ahf1twbw9WM) εμένα μου φαίνεται ξεκάθαρο πως η δήλωση «είμαι αντισημίτης» είναι σαφέστατα λάθος διατύπωση την οποία «διορθώνει» παρακάτω (ακούσια μάλιστα) δηλώνοντας «όσο μισώ τον αντισημιτισμό, άλλο τόσο μισώ και τον σιωνισμό». Αυτά για την «αποκατάσταση» της «αλήθειας».

    Φυσικά δεν παρακολουθώ όλες τις δηλώσεις του Μίκη (πολλά από αυτά που φτάνουν ως τα αυτιά μου με θλίβουν), άρα δεν ξέρω αν ο «αντισημιτισμός» του αποδεικνύεται και τεκμηριώνεται από άλλες παρεμβάσεις/δηλώσεις του, οπότε κρατάω μια επιφύλαξη.

  4. «…παραδέχομαι, θα πω μια κουβέντα του Προέδρου μας Σαρτζετάκη, ότι είμαστε λαός ανάδελφος. Είμαστε μόνοι μας. Αλλά χωρίς αυτό το φανατισμό, την αυτογνωσία και τον φανατισμό πουέχουν οι Εβραίοι. Είμαστε δύο λαοί ανάδελφοι στον κόσμο, εμείς και οι Εβραίοι, αυτοί όμως έχουν τον φανατισμό και καταφέρνουν να επιβάλλονται… Σήμερα μπορούμε να πούμε ότι αυτός ο μικρός λαός είναι στην ρίζα του κακού όχι του καλού, που σημαίνει ότι η πολλή αυτογνωσία και η πολλή επιμονή κάνει κακό. Το γεγονός ότι είμαστε χαλαροί και δεν έχουμε γίνει επιθετικοί επειδή, επειδή εμείς είχαμε πολλά περισσότερα όπλα, αυτοί είχαν τον Αβραάμ, τον Ιακώβ, σκιές…» Μίκης έφη

  5. Εν κατακλείδι: αν ο Μίκης είναι αντισημίτης, θα πρέπει να θεωρεί τιμή του την απαγόρευση. Ακόμα κι αν δεν είναι τύποις αντισημίτης, θα πρέπει να θεωρεί τιμή του το ότι οι «σιωνιστές συνομώτες» έβαλαν το χεράκι τους στην απαγόρευση. Οπότε διατί ουρλιάζουν οι Μικιστές; χαχαχχα

    Αυτά, εφόσον έχουμε ήδη συμφωνήσει στη βασική μας τοποθέτηση, όπως αυτή εκφράζεται στα πρώτα μας σχόλια…

    Την καλημέρα μου

  6. @Δέμων η αρχική σας διατύπωση βρίθει ισοπεδώσεων η οποία μπερδεύει άλογα με πορτοκάλια, κατά τη γνώμη μου:
    τι σχέση έχει ο πάουντ με τον βάγκνερ;
    ο πάουντ υπήρξε ποιητής που αγάπησε πάνω απ’ όλα την τέχνη και βοήθησε κι άλλους τεχνίτες στη δουλειά τους (τον t.s.eliot να γράψει καλύτερα, τον james joyce να εκδόσει, ας πούμε), και μ’ όλα τα ελαττώματά του (έκρυψε πιχι την επιρροή που άσκησε πάνω του η ποίηση τού καβάφη – οι μεταφράσεις του από τα κινέζικα είναι μάλλον παραφράσεις) αγάπησε ειλικρινά όσα αγάπησε (την ιταλία λόγω δάντη, τον μεσαίωνα μέσω τροβαδούρων) και έτσι την πάτησε και με τον μουσολίνι (ο οποίος μην ξεχνάμε αρχικά έκανε καριέρα ως «σοσιαλιστής» – συμβαίνουν κι αυτά)
    ο βάγκνερ δεν αγάπησε κανέναν παρά τον εαυτό του, δεν βοήθησε κανέναν παρά τον εαυτό του, και υπήρξε συνειδητός ρατσιστής – όσο για τη μουσική του… πιστεύω ότι ο νίτσε τα ‘χει πει μια χαρά
    ο πάουντ τιμωρήθηκε, κλείστηκε σε κλουβί, περνάγαν και τον φτύνανε, δικάστηκε, πήγε φυλακή, κλείστηκε σε τρελοκομείο
    ο βάγκνερ επιβραβεύτηκε, όλη του τη ζωή έπαιρνε επιχορηγήσεις, δεν τιμωρήθηκε ποτέ ούτε κατά διάνοιαν για τούς ρατσισμούς του, και μέχρι σήμερα θεωρείται μεγάλος και τρανός
    όσο για κείνον τον κακομοίρη τον σολζενίτσιν, από πότε ο αντισοβιετισμός συγκατέλεγεται στους ρατσισμούς και αυτός;
    βαριέμαι να συνεχίσω, αλλά (περιληπτικά:)
    ο χάιντεγγερ υπήρξε συνειδητός φασίστας, ουδέποτε τιμωρήθηκε, ουδέποτε μετάνιωσε (η χάνα άρεντ κάτι θα’χε να πει απ’ αυτού…)
    ο πάουντ όλη του τη ζωή δεν ξαναμίλησε
    ο θεοδωράκης (αν και οι συγκρίσεις τόσο διαφορετικών μεγεθών είναι ανίερες) μιλάει συνέχεια
    κι εκείνος ο κούντερα «χρόνια απαγορευμένος»; πού; πότε;
    και ποια «πολιτική ορθότητα»; πού κολλάει αυτό;
    δεν καταλαβαίνω θεό…

  7. Χάρη, με κάθε ταπεινότητα, διαβάζοντας αυτά που γράφεις στο σχόλιό σου, σε διαβεβαιώ πως το σχόλιό μου δεν γράφτηκε για να το καταλάβεις. Ειλικρινά.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s