Σεμνοτυφία και προκατάληψη


Η ιδεοληψία και η φοβική αντιμετώπιση θεμάτων που θεωρούνται «ευαίσθητα» ή «απαγορευμένα» δεν είναι κάτι σπάνιο. Όταν όμως είναι η διοίκηση που αντιδρά έτσι σε ζητήματα διεθνώς αυτονόητα, τότε τα πράγματα αλλάζουν. Ακόμα περισσότερο, όταν η στενομυαλιά αυτή αποτελεί τροχοπέδη για την πρόοδο στον χώρο της εκπαίδευσης.

Η παρακάτω αδημοσίευτη ιστορία είναι απολύτως χαρακτηριστική. Μεγάλο εκπαιδευτήριο διοργανώνει την ερχόμενη εβδομάδα το διεθνές συνέδριο «Διεθνές μαθητικό μοντέλο προσομοίωσης ΟΗΕ (Model United Nations).» Συμμετέχουν 450 μαθητές- σύνεδροι από 13 χώρες και 39 σχολεία. Μαθαίνουν να διαπραγματεύονται και να επιχειρηματολογούν, να εκπροσωπούν χώρα διαφορετική από τη χώρα προέλευσής τους, να διευρύνουν τους ορίζοντές τους, να ανακαλύπτουν τα ενδιαφέροντά τους και να επεξεργάζονται θέματα από την επίσημη ατζέντα του ΟΗΕ. Με λίγα λόγια, το σχολείο που φιλοξενεί το μαθητικό συνέδριο προωθεί έναν γνωστό διεθνή επιτυχημένο θεσμό συνύπαρξης και δημιουργικής συνεργατικής δράσης εκατοντάδων μαθητών. Παράλληλα, σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία φέρνει αυτούς τους εκατοντάδες έφηβους επισκέπτες και τους συνοδούς τους να γνωρίσουν τη χώρα μας.

Εύκολα λοιπόν μπορεί οποιοσδήποτε να φανταστεί την έκπληξη που προκάλεσε το γεγονός ότι στα μέσα Σεπτεμβρίου το σχολείο ενημερώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας πως υπάρχει εμπλοκή με την έγκριση διεξαγωγής του συνεδρίου αντιμετωπίζει πρόβλημα. Ο λόγος; Η γιαγιά ενός Έλληνα μαθητή άλλου σχολείου διαμαρτυρήθηκε γιατί στην Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του συνεδρίου πρόκειται να συζητηθεί το θέμα «Η βία και η διάκριση προς την ομοφυλοφιλική, αμφισεξουαλική και διαφυλική (τρανσέξουαλ) κοινότητα». Η διαμαρτυρόμενη κυρία απείλησε μάλιστα να κινητοποιήσει βουλευτές που θα έφερναν το θέμα στη Βουλή. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η υπάλληλος του Υπουργείου Παιδείας να προτρέψει το σχολείο σε αλλαγή του τίτλου του θέματος ή διαγραφή του από την ατζέντα του συνεδρίου!

Η διοργανώτρια σχολή ευλόγως αρνήθηκε να λογοκρίνει την επίσημη ατζέντα του ΟΗΕ, επιχειρηματολογώντας πως πρόκειται για θέμα που συζητιέται σε πολλά αντίστοιχα μαθητικά μοντέλα προσομοίωσης του ΟΗΕ. Προσπάθησε μάλιστα να εξηγήσει στην αρμόδια υπάλληλο τα αυτονόητα, πως δηλαδή η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δεν μπορεί παρά να επεξεργάζεται θέματα που αφορούν στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, άρα και θέματα διακρίσεων λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού. Παρόλα αυτά, ρύθμισε έτσι τα πράγματα ώστε ο συγκεκριμένος μαθητής να αλλάξει ομάδα εργασίας και να μην έρθει σε επαφή με το «μιαρό θέμα». Ματαίως. Η έγκριση του συνεδρίου εξακολούθησε να μένει στον αέρα δυο εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη έναρξη…

Θα μπορούσε να αποτελεί άλλη μια ιστορία νεοελληνικής τρέλας εάν περιοριζόταν στον τρόπο πρόσληψης του θέματος από μια υπάλληλο. Όμως δυστυχώς μεγάλο μέρος της διοικητικής ιεραρχίας επίσης έβλεπε αρνητικά τη διοργάνωση. Φταίει μόνο κάποια υπερβολική ευαισθησία ή ευθυνοφοβία; Μπορεί. Εξάλλου διανύουμε μια περίοδο κατά την οποία βουλευτές πρωτοστατούν σε εκστρατείες εναντίον σχολικών βιβλίων γραμματικής (τα οποία αποδεικνύεται από τα λεγόμενά τους πως προφανώς δεν έχουν διαβάσει) και άλλοι κινητοποιούν τους διωκτικούς μηχανισμούς εναντίον… σελίδων του «Γέροντος Παστίτσιου» στο facebook. Σε τέτοιους καιρούς σκοταδιστικής παλινόρθωσης, γιατί να μην φοβίζει ένα συνέδριο που τολμά να φέρει τους μαθητές σε επαφή με θέματα διακρίσεων λόγω ετερότητας;

Θα μπορούσε επίσης κανείς να εικάσει ότι ενδεχομένως η εμπλοκή σχετιζόταν και με το ίδιο το σχολείο, μια που πρόκειται για τη Γερμανική Σχολή Αθηνών. Σε καιρούς διάχυτου, ανεπεξέργαστου αντιγερμανισμού, υποθέτουμε πως δεν είναι εύκολο να προωθεί κανείς τη γερμανική παιδεία σε ελληνικό έδαφος. Όταν κυριαρχεί η ιδεοληψία, τότε το κράτος, ακόμα και στο χείλος του γκρεμού, προτιμά να πυροβολεί τα πόδια του παρά να αντιμετωπίζει προκλήσεις.

Επίλογος: Την ώρα που γράφονταν οι τελευταίες λέξεις του άρθρου πληροφορηθήκαμε με χαρά πως η έγκριση τελικά δόθηκε απευθείας από τον Υφυπουργό Παιδείας. Χρειάστηκε δηλαδή να φτάσουμε 9 ημέρες πριν από την έναρξη του συνεδρίου για να επικρατήσει η κοινή λογική και να δοθεί λύση από την πολιτική ηγεσία. Πάλι καλά.

Advertisements

7 thoughts on “Σεμνοτυφία και προκατάληψη

  1. Κύριε Παπαϊωάννου έχω δυο ερωτήσεις.Πώς γίνεται η διαμαρτυρία μιας »απλής κυρίας» να είχε τόση βαρύτητα ώστε να δημιουργηθεί τόσο μεγάλο θεμα ενώ πάρα πολύς κόσμος βγαίνει σχεδόν καθημερινά στους δρόμους ζητώντας τα αυτονόητα και δεν τον ακουει κανεις;
    Επίσης,δεν θα πρέπει ως Έλληνες να είμαστε ευχαριστημένοι που υπάρχει ενα τέτοιο σχολείο στην χωρα μας;Είναι ένα απο τα καλύτερα(αν όχι το καλύτερο) σχολεία στην Ελλάδα.Δίνει στα παιδιά την ευρωπαϊκή κουλτούρα και όπως είπατε ανοιγει τους ρίζοντες.Δεν πρέπει να παραμερίσουμε τον οικονομικό τομέα και να δεχθούμε ότι η Γερμανία είναι πιο οργανωμένη και ανεπτυγμένη σε πολλούς τομείς συμπεριλαμβανομένης και της παιδείας;

  2. Πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία. Οι κρατικές δομές φαίνεται αντιδρούν φοβικά στην κριτική, ένα μείγμα ευθυνοφοβίας, ανοργανωσιάς και σκοταδισμού, που άλλες φορές μας «αρέσει» (π.χ. υπόθεση Παπαχρήστου) και άλλες όχι, όπως εδώ.

    Βρίσκω όμως την εικασία σας ότι η αντίδραση μπορεί να σχετίζεται με την ίδια την Γερμανική Σχολή λίγο παρατραβηγμενη — εκτός κι αν έχετε κάποιο στοιχείο προς την κατεύθυνση αυτή — και έχω να προσθέσω το εξής: μήπως πριν ρίξουμε ανάθεμα στο πόπολο για τον «διάχυτο, ανεπεξέργαστο αντιγερμανισμό» θα πρέπει να στοχαστούμε για την προέλευση του; Μήπως οι κυβερνήσεις τον προκαλούν για να βγάλουν τις ευθύνες από την πλάτη τους; Μόνιμη έποδος σε όλα τα νέα μέτρα είναι ότι τα απαιτούν οι δανειστές, και οι πολίτες χωρίς επαρκή περιέργεια ή ενημέρωση δεν ξέρουν ότι grosso modo οι δανειστές δίνουν στόχους και οι κυβέρνήσεις αποφασίζουν πως θα τους πετύχουν: κόβοντας μισθούς και συντάξεις ή πατάσσοντας τη φοροδιαφυγή (ας πούμε και κανένα ανέκδοτο…)

    1. Ναι, υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν προς αυτή την κστεύθυνση. Κατά τα λοιπά, ο αντιγερμανισμός είναι μια από τις εύκολες διεξόδους, συμφωνώ. Τόσο για όσους ασκούν την οικονομική πολιτική εδώ, όπως λέτε, όπως και για το θυμικό των από κάτω.

  3. Επειδή έτυχε να είμαι εκείνη η εκπαιδευτικός της Γερμανικής που είχα τις επαφές με την υπάλληλο του ΥΠΑΙΠΘΑ, ενδιαφέρον προκαλούν και κάποια άλλα στοιχεία: 1. ο υπέρμετρος φόβος της υπαλλήλου μην φτάσει το θέμα σε «φλογερό» κυβερνητικό βουλευτή που μετακινήθηκε στις τελευταίες εκλογές από το ΛΑΟΣ, 2. Η αμφισβήτηση από μέρους της της πληροφορίας που δινόταν στο εγχειρίδιο για την προετοιμασία του θέματος ότι υπήρχε ομοφυλοφιλία στην αρχαία Ελλάδα και στην αρχαία Ρώμη (!!!!!!!), 3. Η αρχική προσπάθειά της να μη μου χορηγήσει τα τηλέφωνα του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου (στον έλεγχο του οποίου άλλωστε υπόκειται και η Σχολή μας), τα οποία και της ζήτησα…

    Πού θέλω να καταλήξω. Σαφέστατα υπάρχει διάχυτος στην κοινωνία ένας αντιγερμανισμός και σαφέστατα είναι παράλογο να υποφέρει από αυτόν μια ολόκληρη σχολική κοινότητα. Μήπως οι οικογένειες των δικών μας μαθητών δεν έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση; Μήπως εμείς όλοι ζούμε κάπου αλλού;
    Θεωρώ όμως ότι σημαντική είναι και η στάση που κρατούν οι διοικητικοί υπάλληλοι που δεν είναι πολιτικά πρόσωπα. Η έλλειψη ανάληψης ευθύνης, η προσωπική ιδεολογία και καμιά φορά οι προσωπικές φοβίες τους μας οδηγούν σε τέτοιες τραγελαφικές καταστάσεις, όπου χρειάζεται να επέμβει η ανώτερη πολιτική ηγεσία, για να δώσει λύση στο αυτονόητο. Γιατί γιαγιάδες περίεργες πάντα θα υπάρχουν. Όπως υπάρχει δυστυχώς τον τελευταίο καιρό και η νεόκοπη απειλή (αλλά και φόβος) ότι θα έρθουν οι μπρατσάτοι να τιμωρήσουν, να ξυλοκοπήσουν, να «νουθετήσουν», να καθαρίσουν την κόπρο του Αυγεία, να εξαφανίσουν μετανάστες, τρανς, ομοφυλόφιλους, ΑμΕΑ, αριστερούς, διαφωνούντες… εσένα, εμένα, τα παιδιά μας, τους γείτονες και τους φίλους μας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s